in actie voor mensenrechten in Europa

Twee keer deze zomer komt Amnesty Garyp in actie voor een groep Poolse vrouwen. Op 18 mei deden we dat tijdens de markt in Sumar. Op 1 juni kunt u onze stand vinden op de Midzomermarkt in Burgum.

Deze vrouwen lieten tijdens een fascistische en racistische demonstratie in Polen een tegengeluid horen. Waar de demonstranten riepen om een ‘wit Polen’, hielden de vrouwen een spandoek omhoog met de tekst: ‘stop fascisme’. De vrouwen werden door omstanders aangevallen, ze werden bespuugd en geschopt en met geweld weggevoerd. Een paar maanden na de aanval werden de vrouwen aangeklaagd voor het ‘verstoren van een demonstratie’. Ze kregen een boete en moesten de kosten van de rechtszaak betalen.
Met de petitie wil Amnesty de regering van Polen oproepen om te stoppen met het beboeten van een vreedzaam protest en te stoppen met het beperken van de vrijheid van meningsuiting. Amnesty roept de Poolse regering op om de aanvallers te berechten en de vrouwen volledig vrij te spreken.

De vrijwilligers van Amnesty Garyp organiseren een handtekeningenactie. Het braderie publiek kan de petitie ondertekenen waarin wordt verzocht om de straf ongedaan te maken en het recht op vrije meningsuiting te respecteren.