Terugblik Write for Rights 2018

Op 8 december vond de Write for Right actie van Amnesty International in Garyp plaats. In eerste instantie was het de bedoeling om de actie, net als voorgaande jaren, in een verwarmende tent bij Theetún ‘De Buorren’ te doen. Maar doordat het weer zo slecht was moesten we dezelfde ochtend nog uitwijken naar een nieuwe locatie, welke we even verderop vonden bij Koopmans Timmerwerken. Nadat hier alles in gereedheid was gebracht kon het schrijven van brieven plaats vinden, terwijl Twirre en Jan-Karst & Marjo live muziek verzorgden.
Dit keer werd er alleen maar geschreven voor vrouwelijke mensenrechtenverdedigers, omdat het in sommige landen al moeilijk is om als mensenrechtenverdediger te werken en als vrouw is dit vaak nog moeilijker en/of gevaarlijker. In de weken voorafgaand aan de openbare Write for Rights in Garyp werd er op meerdere plekken al in huiskamers geschreven, de zogenoemde schrijfparty’s. Ook zijn we als Amnesty Garyp op verschillende scholen geweest in de omgeving om de kinderen van de bovenbouw te vertellen over het werk van Amnesty Internationaldaarnaast hebben de kinderen mooie groetenkaarten gemaakt voor de verschillende vrouwen. In totaal hebben we als Amnesty groep Garyp 416 kaarten geschreven/gemaakt en 423 brieven geschreven. Dit is een fantastisch resultaat en daar zijn we iedereen die hier aan heeft bijgedragen ontzettend dankbaar voor.
Dat het effect heeft blijkt maar weer opnieuw! Gulzar uit Kirgizië zet in voor vrouwen met een handicap. Gulzar wil dat zij gelijkwaardige toegang krijgen tot gezondheidszorg, werk en voorzieningen de ze nodig hebben. Op 20 december ratificeerde Kirgizië het VN-verdrag dat de rechten beschermt van mensen met een handicap.