Amnesty’s Write for rights

Na de zeer succesvolle Schrijfmarathons van  afgelopen jaren, gaat de grootste jaarlijkse brievenschrijfactie ter wereld weer van start rond 10 december! Niet alleen in Nederland gaat men in de pen rond 10 december, maar over de hele wereld! Vandaar dat Amnesty Nederland er voor gekozen heeft om zich aan te sluiten bij de internationale naam ‘Write for rights’. De schrijfacties hadden voorafgaande jaren veel effect. Al veel dappere activisten voor wie wij schreven kwamen vrij. Help jij dit jaar ook mee onrecht te bestrijden?

Zaterdag 8 december kunt u in de Theetún ‘de Buorren’ van 13 uur tot +/- 16 uur brieven schrijven terwijl de band Twirre, samen met een gast, muzikale begeleiding geeft. Natuurlijk kunt u uw dit jaar ook weer aanmelden voor schrijfparty’s. We horen dat mensen dit als gezellig ervaren om samen met buren, vrienden en/of familie te schrijven tegen onrecht. De schrijfparty’s kunnen tot wel twee weken voor 10 december georganiseerd worden. Voor meer informatie en de opgave mag u contact opnemen met Janke Bosma (schrijfcoördinatie AI Garyp, tel 521982).

Alle brieven die we schrijven vormen een enorme vuist tegen onrecht. Want machthebbers staan liever niet te boek als onderdrukker, folteraar of tiran. Ook de kaarten aan activisten die onder druk staan zijn heel belangrijk. Om te weten dat er mensen over de hele wereld voor hen opkomen, geeft ze de kracht om vol te houden. Mahadine uit Tsjaad, die na de Write for Rights-actie in 2017 vrij kwam, liet ons weten: ‘Ik wil mijn dankbaarheid aan iedereen overbrengen. Ik waardeer jullie, ik houd van jullie, ik respecteer jullie.’ Mahadine werd in 2016 opgepakt nadat hij de regering van Tsjaad had bekritiseerd. Hij had een levenslange gevangenisstraf kunnen krijgen maar kwam uiteindelijk vrij.