AMNESTY’S SCHRIJFMARATHON 2016: WEER MEER BRIEVEN TEGEN ONRECHT

Op 10 december 2016 vond wereldwijd Amnesty’s Schrijfmarathon plaats. Van Argentinië tot Australië en van Zwitserland tot Zuid-Afrika werd geschreven tegen onrecht. In ons land werden op meer dan 450 plaatsen de deuren geopend voor iedereen die brieven wilde schrijven voor mensen die groot onrecht is aangedaan: mensen die worden gediscrimineerd, gemarteld of ten onrechte gevangenzitten. Dat gebeurde in bibliotheken, in huiskamers, op woonboten, op kantoren en in kerken.

In Garyp gebeurde dat op zaterdag 10 december in Theetûn ‘De Buorren’ en in de week voorafgaand 10 december bij mensen thuis aan de keukentafel. Er werden maar liefst 160 brieven geschreven. Tijdens de schrijfmarathon kwamen daar nog eens 147 brieven bij. De teller kwam daarmee op 307 geschreven brieven en 175 groetenkaarten. De brieven zijn gestuurd naar de regeringsleiders en de groetenkaarten gaan als hart onder de riem naar de gevangenen. Wij als Amnesty groep Garyp spreken zeker van een succesvolle schrijfmarathon. Mede door alle mensen die ons, hoe dan ook, hebben geholpen.

Na zaterdag hield het nog niet op. Ook de basisschool in Garyp, CBS de Wrâldpoarte, deed mee met de schrijfactie. Groep 8 heeft voor vier verschillende mensen groetenkaarten gemaakt. De situaties en omstandigheden van mensen, waarvoor geschreven werd, maakte veel indruk op de kinderen. De kinderen van groep 4 hebben mooie groetenkaarten gemaakt voor de kinderen met albinisme in Malawi. Al eerder waren we als, Amnesty groep Garyp, aanwezig bij de clubavond van groep 7 waar ook groetenkaarten gemaakt zijn voor de mensen met albinisme in Malawi. De eindstand in Garyp is 536 brieven en kaarten.

Record aantal brieven
Nog lang niet alle brieven zijn geteld, maar de verwachting is dat dit jaar weer meer brieven geschreven zijn dan vorig jaar. De teller staat op dit moment op ruim 145 duizend.