Amnesty’s schrijfmarathon en schrijfparty’s in Garyp

Op 10 december organiseert Amnesty groep Garyp de jaarlijkse Schrijfmarathon. Dan wordt wereldwijd massaal geschreven voor mensen die groot onrecht is aangedaan. Van Nieuw-Zeeland tot Ghana en van Brazilië tot Japan klimmen mensen in de pen.

Ze schrijven voor mensen die zijn gemarteld om wat ze geloven, die worden gediscrimineerd om wie ze zijn of vastgezet werden omdat ze voor hun mening uitkwamen. Met succes. Gevangenen komen vrij, foltering stopt en onderdrukkende wetten worden aangepast. En mensen voelen zich enorm gesteund. De woorden van Albert Woodfox (waarvoor in 2015 tijdens de schrijfmarathon werd geschreven) uit Amerika tonen hoe belangrijk dat is: ‘De berichtjes vanaf de andere kant van de gevangenismuur vormden een enorme bron van kracht voor mij in mijn voortdurende strijd voor vrijheid.’

Op vrijdag 19 februari 2016- zijn 69ste verjaardag – kwam de Amerikaanse Albert Woodfox eindelijk vrij. Hij zat meer dan veertig jaar in eenzame opsluiting in een isoleercel in Louisiana. Hij werd zonder bewijs veroordeeld voor een moord die hij zegt niet te hebben gepleegd.

Doe dit jaar ook mee. Schrijf tegen onrecht!
Datum: Zaterdag 10 december
Plaats: Theetún de Bourren bij Elzinga Garyp
Van: 9.00 – 15.30 uur

In de week voorafgaand aan de schrijfmarathon zullen de schrijfparty’s plaats vinden. U kunt zich opgeven als gastvrouw/heer en een schrijfparty bij uw thuis organiseren. Het concept: u nodigt gemiddeld 6 mensen bij uw thuis uit om samen zoveel mogelijk brieven te schrijven. Van de werkgroep Amnesty groep Garyp komen we bij u langs met de materialen en de daarbij behorende uitleg na afloop halen we de materialen en de geschreven brieven weer bij u op. Lijkt het u leuk om in uw eigen woonkamer of keuken brieven te schrijven meld u dan aan bij:
Janke Bosma: Koutenburg 34, tel. 521982

Dit jaar vindt de Schrijfmarathon voor de vierde keer plaats in Nederland. Vorig jaar werden er vanuit Nederland maar liefst 101.892 handgeschreven brieven verstuurd. Alle brieven die we schrijven vormen een enorme vuist tegen onrecht. Want machthebbers staan liever niet te boek als onderdrukker, folteraar of tiran. Ook de brieven voor de slachtoffers zijn heel belangrijk. Te weten dat er mensen over de hele wereld voor hen opkomen, geeft ze de kracht om vol te houden. Yecenia Armenta uit Mexico, die na de Schrijfmarathon van vorig jaar vrijkwam, liet ons weten: ‘Ik las de brieven. Ik las ze allemaal. De brievenschrijvers doen het mooiste wat ze kunnen: mensen in onrechtvaardige situaties helpen. Het voelt fantastisch’. Armenta was zwaar gemarteld om haar een moord te laten ‘bekennen’.

Ook dit jaar schrijven we weer voor mensen als Yecenia Armenta die onze steun hard nodig hebben. Doe ook mee!