Schrijfmarathon: Brieven schrijven tegen onrecht

Op 10 december organiseert Amnesty- groep Garyp de jaarlijkse Schrijfmarathon. Dan wordt wereldwijd massaal geschreven voor mensen die groot onrecht is aangedaan. Van Nieuw-Zeeland tot Ghana en van Brazilië tot Japan klimmen mensen in de pen. En ook in Garyp. De brievenschrijvers vragen om vrijlating van gewetensgevangenen en om berechting van daders van mensenrechtenschendingen. Om terugdringing van de doodstraf, marteling en discriminatie. Ze geven hoop aan gevangen mensenrechtenverdedigers.

Schrijven op 10 december in Garyp
Iedereen die een bijdrage wil leveren aan Amnesty’s Schrijfmarathon kan op 10 december vanaf 8.00 uur terecht bij Theetun “de Buorren” bij Elzinga Garyp (Greate Bourren 32), waar wij een tent hebben geplaatst. Daar kunnen deelnemers aan de schrijfactie aan de hand van voorbeeldteksten hun brief of solidariteitskaart schrijven.

Nieuw dit jaar is de schrijfparty, op 10 december komt er graag een vrijwilliger van Amnesty Garyp bij u langs om deze schrijfparty te organiseren. Hiervoor zijn wij op zoek naar gastvrouwen/ heren. Wilt u uw keukentafel beschikbaar stellen en kunt u minimaal 4 deelnemers vinden? Dan komen wij graag bij u thuis om de schrijfparty te organiseren.

Maak deze actie tot een succes en geef u op via onze website of facebookpagina, u kunt ook bellen met onderstaande. Laat het ons voor 20 november weten. Voor de gastvrouw/heer hebben wij natuurlijk een mooi presentje klaar staan zoals bij elke party.

IJzersterk actiemiddel
Amnesty Nederland organiseert dit jaar voor de derde keer een Schrijfmarathon. De afgelopen twee jaar maakte dat enorm veel enthousiasme en betrokkenheid los. Vorig jaar werden er vanuit Nederland 70 duizend handgeschreven brieven verstuurd.
Amnesty heeft ervaren dat een brief die met aandacht is geschreven, waarin een persoonlijke boodschap wordt overgebracht, een ijzersterk actiemiddel is. Als regeringsleiders weten dat de ogen van de wereld op hen gericht zijn, zullen zij schendingen van mensenrechten eerder bestrijden.

Dit jaar schrijven we onder anderen voor Leyla en Arif Yunus. Amnesty volgt hun situatie nauwgezet sinds ze in de zomer van 2014 werden opgepakt. Op 6 augustus jl. eiste de aanklager op basis van verzonnen aanklachten respectievelijk negen en elf jaar cel. Leyla Yunus had zich onder meer kritisch uitgelaten over de Europese Spelen in de hoofdstad Baku.

‘Ik voel me bevoorrecht’
De brieven die tijdens de Schrijfmarathon worden geschreven, vormen een enorme bron van steun en hoop. Tun Aung uit Myanmar, die na acties van Amnesty dit jaar vervroegd vrijkwam, bracht dit mooi onder woorden. ‘Toen ik vastzat begon ik brieven te krijgen van Amnesty-aanhangers. Dat was de eerste lichtstraal in mijn donkere dagen. Ik voel me bevoorrecht dat ik deel uitmaakte van Amnesty’s Schrijfmarathon. De honderden persoonlijke brieven maakten me zeer emotioneel en nederig.’
Tun Aung kreeg zeventien jaar gevangenisstraf nadat hij twee partijen die met elkaar slaags geraakt waren, probeerde te sussen. In 2015 kwam hij vrij nadat hij twee jaar had vastgezeten.

Aafke Koopmans

garyp.amnesty.nl