10 december, de dag van de mensenrechten!

Ook dit jaar organiseert Amnesty Garyp  een fakkeltocht op woensdag 10  december!

Om half 8 ’s avonds starten we de  fakkeltocht vanaf het Unicumplein in  Garyp. Voordat de fakkeltocht kunt u een  petitielijst tekenen. Na de fakkeltocht kunt u opwarmen met een beker chocolademelk en stukje koek bij de vuurkorf.

Dit jaar vragen we aandacht voor de bootvluchtelingen.

Op 11 oktober 2013 verloor de Syrische arts Hasan Wahid zijn vier jonge dochters bij een scheepsramp in de Middellandse Zee. Het verhaal van zijn gezin illustreert de onmogelijke keuzes – en vreselijke gevaren – waaraan vluchtelingen en migranten die Europa proberen te bereiken blootstaan.

Hasan Wahid en zijn vrouw Manal Hashash zagen de gevaarlijke zeereis naar Europa als hun enige kans. Er woedde oorlog in hun thuisland Syrië en in Libië, waar Hasan werkte als arts, werden ze met de dood bedreigd.

Dus in oktober 2013 betaalden ze 4.500 dollar aan een smokkelaar om hen met hun vier dochters – Randa (10), Sherihan (8), Nurhan (6) en Kristina (2) – naar zo hoopten zij, een veilig en vreedzaam leven te brengen. Hasan leeft nu in Zwitserland.

Hasans dochters verdwenen tijdens een van de twee scheepsrampen bij het Italiaanse eiland Lampedusa in oktober vorig jaar. Meer dan 500 mensen verdronken toen. Het leidde tot grote publieke verontwaardiging. Sindsdien heeft de Italiaanse marine meer dan 100.000 mensen in de Middellandse Zee gered. Maar het dodental blijft stijgen: tot nu toe zijn dit jaar al meer dan 2.500 mensen verdronken. Italië kan dit niet alleen aan.

Dat is een van de redenen waarom Amnesty handtekeningen verzamelt om de Europese leiders, onder wie premier Rutte en staatssecretaris Teeven op te roepen om mensenlevens te redden. We vragen om met alle EU-landen gezamenlijk de zoek- en reddingsoperaties op zee uit te breiden en om meer veilige en legale routes naar Europa te bieden voor mensen die op de vlucht zijn voor conflicten en vervolging.

We hopen u dan te zien!