Braderie Earnewâld 2014

Op maandag 4 augustus zullen we als Amnesty groep Garyp na een jaar afwezigheid weer aanwezig zijn tijdens de braderie in Earnewâld. In ons zeven jaar bestaan hebben we hier nu vijf keer gestaan. We krijgen altijd leuke reacties naar aanleiding van de activiteiten die we tijdens de markt organiseren. Maar natuurlijk is dat niet het enige! Ook proberen we ieder jaar weer aandacht te vragen voor een mensenrechtenschending. Dit jaar vragen we doormiddel van een petitielijst aandacht voor Claudia Medina uit Mexico.

Claudia (33), huis-aan-huisverkoopster van cosmetica en moeder van drie kinderen, werd op 7 augustus 2012 ’s nachts door mariniers uit haar huis gehaald. Geblinddoekt en met haar handen vastgebonden werd ze in een bestelbusje naar een marinebasis gebracht. Volgens Claudia gaven de mariniers haar elektrische schokken, trapten en sloegen ze haar en randden ze haar aan. Ze werd gedwongen een verklaring te tekenen, die ze niet mocht lezen. Later vertelde ze Amnesty: ‘Als ze me niet hadden gemarteld, zou ik de verklaring niet getekend hebben.’ Nadat ze de verklaring introk werden alle aanklachten – behalve die van illegaal wapenbezit – ingetrokken. Claudia kwam op borgtocht vrij. Twee jaar later is er nog niemand verantwoordelijk gehouden voor haar ontvoering en mishandeling. In dit filmpje doet Claudia haar verhaal:

Amnesty steunt Claudia in haar strijd voor gerechtigheid. Zet ook uw handtekening tijdens de braderie!

Naast dat we actievoeren voor Claudia hebben we natuurlijk ook de verkoop van Amnesty materialen zoals kaarsen/ wenskaarten en andere leuke dingen. Nieuw dit jaar is de verkoop van houten speelgoed. Er is ons veel houtenspeelgoed geschonken wat we voor een redelijk bedrag kunnen aanbieden tijdens de braderie. Twee jaar geleden zijn we begonnen met een kleine verkoop van boeken tijdens de braderie, gezien we voor de boekenmarkt altijd veel boeken binnen krijgen willen we dit ook dit jaar weer gaan doen. Alle boeken zijn 1 euro of 5 boeken voor 4 euro, dus sla uw slag!

Natuurlijk vergeten we de kinderen niet, dit jaar is er weer blikgooien met leuke prijzen. En de volwassenen kunnen een gokje wagen bij het ‘Egeltjetrek’ waarbij ze een heerlijk suiker- en/of krentenbrood kunnen winnen.

We hopen u allemaal te mogen begroeten tijdens de braderie in Eernewoude.

Tot dan!