Wintermarkt Garyp

Op vrijdag 16 november was Amnesty Garyp aanwezig op de wintermarkt. We stonden in de kleedkamer van de sporthal, die we met lichtjes gezellig hadden aangekleed. Voor de kinderen was er grabbelen met leuke prijzen  en volwassenen konden raden hoeveel kerstballen er in de grote vaas zaten. De goed gevulde tas is gewonnen door Jannie Veenstra. Er zaten namelijk 199 kerstballen in de vaas en zij zat er maar één bal naast.

Natuurlijk kon een actie niet ontbreken en dit keer konden actiekaarten getekend worden voor Nasrin Sotudeh en Ales Bialitski. In totaal hebben we voord beide zestig kaarten opgehaald. Een mooi resultaat.

Hieronder leest u over de actie:

Freedom for Nasarin Sotoudeh

Advocaat voor de mensenrechten

Nasarin Sotoudeh is een Iranese advocaat. Ze verdedigt mensen die het niet eens zijn met de regering en minderjarigen die de doodstraf hebben gekregen. Maar nu niet meer. Nu zit Nasarin voor zes jaar in de gevangenis wegens ‘propaganda tegen de staat’ en ‘samenzwering tegen de nationale veiligheid’. Allemaal onzin. De enige reden is haar vreedzame werk voor de mensenrechten

Freedom for Ales Bialiatski

Erin geluisd

Ales Bialiatski is erin geluisd. In 1996 richtte hij in Wit-Rusland de mensenrechtenorganisatie Viasna op. Dat is moedig, want wie in Wit-Rusland opkomt voor vrijheid, wordt vaak bedreigd, mishandeld of gevangengezet. De autoriteiten trokken in 2003 Viasna’s registratie in. Viasna mocht daardoor geen bankrekening openen. En dus opende Ales er een in Polen en in Litouwen. De Wit-Russische autoriteiten beschuldigden hem daarop ten onrechte van ‘belastingontduiking’. Ales werd opgepakt en na een zeer oneerlijk proces kreeg hij vierenhalf jaar cel.

Door middel van actiekaarten konden de bezoekers van de wintermarkt kenbaar maken dat ze het niet eens zijn dat Nasarin en Ales zijn vastgezet.