Jaarlijkse fakkeltocht voor Egypte

In Garyp was afgelopen zaterdag de jaarlijkse fakkeltocht van Amnesty Garyp, een lokaal opererende groep van Amnesty International. De tocht stond in het teken van de Dag van de Rechten van de Mens, die internationaal op 10 december wordt gevierd.

De fakkeltocht werd ingeleid door een korte toespraak van Amnesty Garyp voorzitter Aafke Koopmans – Hoekstra. Vervolgens liep de groep van ongeveer 25 fakkeldragers een route door een deel van Garyp, om op die manier de wereldwijde mensenrechten onder de aandacht van de Garypers te brengen. Zowel jong als oud was vertegenwoordigd bij de fakkeltocht, die alweer voor de vijfde keer door Amnesty Garyp werd gehouden.

Speciale aandacht werd dit jaar gevraagd voor de Arabische Lente. In verschillende Arabische landen hebben zich dit jaar grote veranderingen voorgedaan, maar Amnesty International maakt zich veel zorgen over de toestand in Egypte. Ondanks het aftreden van president Hosni Mubarak geldt in het land nog altijd de noodtoestand, wat het voor het leger nog steeds mogelijk maakt critici op harde wijze de mond te snoeren. Net als op tal van andere plekken, tekenden de fakkeldragers in Garyp zaterdag een petitie die de Egyptische regering oproept de noodtoestand te beëindigen.

Traditiegetrouw werd de fakkeltocht afgesloten op het Unicumplein, in het centrum van Garyp. Daar werden de deelnemers opgewacht met warme chocolademelk en een versnapering. Tevens was er de gelegenheid om de handen te warmen bij de vuurkorf, de succesvolle fakkeltocht nog eens na te bespreken en exclusieve Amnesty kaarsen te kopen. Amnesty Garyp hoopt volgend jaar opnieuw een fakkeltocht te organiseren.