Vijftig jaar Amnesty met filmochtend gevierd

Amnesty International bestaat dit jaar vijftig jaar. Omdat Amnesty Garyp dat feit niet ongemerkt voorbij wilde laten gaan, was er op zondag 29 mei een filmochtend in de Andreaskerk in Garyp. Kerkbezoekers en andere geĆÆnteresseerden werden uitgenodigd samen met de leden van Amnesty Garyp de film ‘When they are all free’ te zien, een door de BBC gemaakte documentaire over het ontstaan en het functioneren van Amnesty International.

De vertoning van ‘When they are all free’ werd in Garyp bijgewoond door ongeveer twintig mensen. Verschillende van de aanwezigen zeiden na afloop onder de indruk te zijn van de beelden en van het werk dat Amnesty International in de afgelopen vijftig jaar heeft verricht. De leden van Amnesty Garyp waren zelf ook onder de indruk en beseften opnieuw waarom ze zich inzetten voor de mensenrechten.

Behalve de vertoning van ‘When they are all free’, was er ook een affichetentoonstelling in de Andreaskerk. De affiches toonden beelden van campagnes die Amnesty International in de afgelopen decennia heeft gevoerd. De aanwezigen konden daarnaast hun handtekening zetten op een petitielijst tegen de gedwongen huisuitzettingen van Roma in ServiĆ«.